مهدی موعود (عج) بهار دلها و جانها(2)
درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان
طبقه بندی: ، ، ، |

مهدی موعود (عج) بهار دلها و جانها(2)

در شماره پیشین به این نکته اشاره شد که بر اساس روایات در عصر پیش از ظهور، هنگامة مرگ بسیاری از دل ها، جان ها و جامعه ها است و تنها یک احیاگر بزرگ و طبیب الهی می تواند آنها را از مرگ برهاند و چشم روشنی مصلحان و منتظران واقعی گردد. . همچنین به برخی از ویژگی های این دوران از قبیل: مرگ قلوب، مرگ حق و عدالت ، مرگ جوامع، مرگ انسانیت، مرگ ایمان و دین داری، مرگ اخلاق و مرگ جاهلی به تفصیل اشاره گردید و اینک در ادامه می خوانیم که:

با آمدن «بهار»، طبیعت بی جان و مرده، حیات دوباره می یابد و روح طراوت و خرمی بر آن دمیده می شود. با آمدن بهار ، اشک شوق از چشمه ها و رودها جاری می شود و دشت و صحرا با صدها رنگ زینت می یابد. موج سبز حیات از هر روزن خاک دریایی می شود و سرود خوش آهنگ هستی ،در دشت و چمن به گوش می رسد. خواب از چشمان خمار درخت ها و گیاهان زدوده می شود و با عطر شکوفه و شوق نسیم، خاطره سرما و خزان فراموش می گردد. قلب دردمند پرندگان با رویش جوانه ها تسکین می یابد و آزردگی خاطر پروانه های مهجور و محبوس ، با طنازی گل بر طرف می شود.گل خنده، بر سیمای ابرها و بادها، نشانده می شود و با ترانه های باران و قطرات شبنم، هر وجودی به شعف در می آید. حریر سبز طبیعت، پرده بر منظره غم بار دل مردگی ها می کشد و شکوه دوباره زندگی، رویش ، شکوفایی، اعتدال و سرزنده بودن را به نمایش در می آورد.

امام مهدی نیز بهار« انسان ها و جامعه ها» ،« دل ها و دین ها» و« اندیشه ها و خردها» است. وجود بشر و اجتماع، از او حیات دوباره می گیرد و رونقی بسزا در جهان می افتد. با آمدن او حتی طبیعت نیز نه یک بهار؛ بلکه هزاران بهار را در یک آن می بیند. دگرگونی شگفت آوری در زمین و زمان مشاهده می شود: «نور» سراسر گیتی را فرا می گیرد ؛ «عدل» بر سریر عزت و عظمت می نشیند؛ «عقل» شکوفاتر از گل ها می شود؛ «دین» ، احیا شده و رونق می گیرد؛ «جامعه» اصلاح و پاکسازی می گردد؛ «انسان» لباس کرامت و معنویت می پوشد؛ «حق» بر کرسی حکومت و سیاست باز می گردد؛ «کمال» در سر منزل مقصود بشر قرار می گیرد؛ «هدایت» چو خورشید فروزان بر جان ها می تابد؛«بصیرت» هنر فرزانگی و برازندگی می شود؛ «صلح» آرامش خاطر هر جنبنده ای را فراهم می سازد ؛«ایمان» انسان ها را محبوب خالق می کند؛«اخلاق» برکات آسمان و زمین را جلب می کند و... .

«خداوند زمین را به دست قائم زنده می کند؛ پس او در آن عدالت می ورزد. پس زمین زنده می شود و مردم آن حیاتی نوین می یابند، بعد از مرگشان» (فَیُحْیِیهَا اللَّهُ بِالْقَائِمِ فَیَعْدِلُ فِیهَا فَتَحْیَا الْأَرْضُ وَ یَحْیَا أَهْلُهَا بَعْدَ مَوْتِهِمْ) .«زمین را آکنده از عدل و داد می کند؛ همان گونه که از جور و ستم پر شده بود» و «به شما نشان خواهد داد که سیرت عدل [و حکومت عادلانه] چگونه است» (یُرِیكُمْ كَیْفَ عَدْلُ السِّیرَة)

احیاگر بزرگ

امام مهدی علیه السلام اندوخته خداوند برای احیاگری و حیات بخشی، هدایت گری و نورافشانی، رشد و بالندگی و تکامل و تعالی است. کار او کیمیاگری است ؛ چون انسان ها را از صورت حیوانی خارج می کند و به سیرت انسانی و الهی باز می گرداند. او فطرت های خاموش را با نور بصیرت و هدایت روش می سازد و دل های قسی و مرده را با روح اخلاق و تربیت ، احیا می کند. او کار نیمه تمام همه پیامبران و صالحان را در تکمیل مکارم اخلاقی، برپا داشت قسط و عدالت، گسترش ایمان و معنویت و نجات انسان از مرگ جاهلی به پایان می رساند و کاری می کند کارستان...او همه را زنده و احیا می کند و نور طراوت ، سرزندگی و حیات معنوی و اخلاقی را به جهان می افشاند ، زندگی واقعی و انسانی ، فقط در سایه وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قابل دسترسی است.

1- احیای جامعه مرده

«خداوند [زمین] را به دست قائم زنده و احیا می گرداند؛ بعد از آنکه زمین با کفر ساکنانش مرده باشد» (فَیُحْیِیهَا اللَّهُ بِالْقَائِم‏)(1) و «خداوند [به وسیله او] تمامی چیزهایی که پیش تر فاسد شده اند، اصلاح می کند».

2- احیای دل و عقل

«چون قائم قیام کند، دستش را بر سر بندگان می گذارد و عقول آنها را متمرکز ساخته و اخلاقشان را به کمال می رساند»(2) و «شیوه پیامبر خدا را در پیش می گیرد و شما را از کوری ، کری و گنگی [باطنی] نجات می دهد»(3) «قلعه های گمراهی و دل های قفل شده و بسته را باز می کند». (یَفْتَحُ حُصُونَ الضَّلَالَةِ وَ قُلُوباً غُفْلا)(4)

 

3- احیای مکارم اخلاقی

«او این امت را پس از آنکه فاسد (تباه) شده اند، اصلاح می کند» (یُصْلِحَ أُمَّةً بَعْدَ فَسَادِهَا)(5) و «شر از بین می رود و خیر باقی می ماند».«زنا و شراب خواری و ربا ریشه کن می شود . مردم به عبادت و دستورات شرع روی می آورند . عمرها دراز و امانت ها برگردانده می شوند».(6).

4- احیای آموز های دینی

«مهدی بر طبق شیوه رسول خدا رفتار می کند و آنچه از نشانه های گذشته باشد، از میان می برد، همان گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نشانه های جاهلیت را از بین برد. پس از ریشه کن ساختن بدعت ها، اسلام را از نو پیاده می کند» (یَهْدِمُ مَا كَانَ قَبْلَهُ كَمَا هَدَمَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم أَمْرَ الْجَاهِلِیَّةِ وَ یَسْتَأْنِفُ الْإِسْلَامَ جَدِیداً)(7) «امر خداوند را برتری می دهد و دین الهی را ظاهر می سازد» (فَیُعْلِی أَمْرَ اللَّهِ وَ یُظْهِرُ دِیْنَ اللَّه‏)(8).

5- احیای کتاب و سنت

«هنگامی که قائم خروج کند، امر تازه، کتاب تازه، رویش تازه و داوری تازه به خود آورد... »(9). «به خدا سوگند!؛ گویی او را در میان رکن و مقام با چشم خود می بینم که از مردم برای امری تازه ، و حکومت آسمانی تازه بیعت می گیرد.(10)

6- احیای جهان ظلمانی

«چون قائم قیام کند، زمین به نور پروردگارش روشن می گردد و مردم همگی بی نیاز می شوند»(11) و «زمین را از عدل ، قسط، نور و برهان آکنده می سازد»(12) «خداوند به دست او، [انسان ها را] از نابودی و تباهی نجات می دهد و به وسیله او از ضلالت و گمراهی [به راه راست] هدایت می کند»(13).

امام مهدی علیه السلام اندوخته خداوند برای احیاگری و حیات بخشی، هدایت گری و نورافشانی، رشد و بالندگی و تکامل و تعالی است. کار او کیمیاگری است ؛ چون انسان ها را از صورت حیوانی خارج می کند و به سیرت انسانی و الهی باز می گرداند. او فطرت های خاموش را با نور بصیرت و هدایت روش می سازد و دل های قسی و مرده را با روح اخلاق و تربیت ، احیا می کند

7- احیای بندگی و عبودیت

... «دل های بندگان را پر از عبادت می کند و عدلش فراگیر می شود»(14) و ...« هنگامی که قائم ما قیام کند، جز خدای تبارک و تعالی پرستیده نمی شود».(15).

8- احیای طریق طهارت

«دنیا و مردم آن در دوران حکومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پاک و پاکیزه می شوند» (تطیب الدنیا و اهلها فی ایام دولته )(16) و «پستی ها را بر روی زمین باقی نمی گذارد» (لَا یَتْرُكُ فِی الْأَرْضِ الْأَدْنَیْن‏)(17) .« زمین را از هر فریب کاری و پلیدی پاک می سازد و به عدالت رفتار می کند (لَیُطَهِّرَنَّ الْأَرْضَ مِنْ كُلِّ غَاشٍّ وَ لَیَعْمَلَنَّ بِالْعَدْلِ)(18).

9- احیای خیرات و برکات

«فتنه ها و ناامنی از بین می رود و [به جهت وجود او] نیکی ها و برکات فزونی می یابد» (یکثر الخیر والبرکات)(19) و «زمین پر برکت می شود و امت من در عصر او، چنان زندگی [خوبی] دارند که در هیچ زمانی چنین نبوده است (تخرج الارض برکتها ...)(20).

10- احیای آیین دادگری

«خداوند زمین را به دست قائم زنده می کند؛ پس او در آن عدالت می ورزد. پس زمین زنده می شود و مردم آن حیاتی نوین می یابند، بعد از مرگشان» (فَیُحْیِیهَا اللَّهُ بِالْقَائِمِ فَیَعْدِلُ فِیهَا فَتَحْیَا الْأَرْضُ وَ یَحْیَا أَهْلُهَا بَعْدَ مَوْتِهِمْ)(21) .«زمین را آکنده از عدل و داد می کند؛ همان گونه که از جور و ستم پر شده بود»(22) و «به شما نشان خواهد داد که سیرت عدل [و حکومت عادلانه] چگونه است» (یُرِیكُمْ كَیْفَ عَدْلُ السِّیرَة)(23).

و این زندگی زیبا دیگر با بدی ها نابود نخواهد شد و قساوت و پلیدی بر او سایه نخواهد گسترانید.

 

پی‌نوشت:

1- تأویل الآیات الظاهره، ص638.

2- بحارالانوار، خ51 ، ص336 ـ 714.

3- کافی، ج8، ص66.

4- ینابیع الموده، ج2، ص581 و 523.

5- کشف الغمه، ج2 ، 473.

6- منتخب الاثر ، ص59 ، ح4.

7- الغیبه نعمانی، ص230 ، ح13.

8- بحار‌الانوار‌، ج52، ص379.

9- اثبات الهداه ، ج7، ص83.

10- بحارالانوار، تح52 ، ص95.

11 - ارشاد مفید، ج2 ، ص381.

12- احتجاج طبرسی، ج2، ص291.

3- کمال الدین، ج1 ، ص251، ح1.

14- کتاب الغیبه طوسی، ص179.

15- منتخب الاثر، ص587.

16- کشف الغمه، ج2، ص493.

17- منتخب الاثر، ص578.

18- بحارالانوار، ج51، ص120.

19- منتخب الاثر، ص578.

20- کنزالعمال، ج14، ح38701.

21- بحارالانوار، ج24، ص325 ح39.

22- الغیبه نعمانی، ص189 ، ح64.

23- نهج البلاغه، خطبه 138.

 

منبع: مجله امان شماره 10


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : محمد رضا زینی
تاریخ : 24 / 11 / 1391
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا